Dag 4 - Vad bjuder jag på för mat

Vi kör väl på med en dag/inlägg till när ångan ändå är uppe...

Maten jag lagar är sällan spektakulär, jag gillar att laga husman, men gärna med en twist. Jag är själv extremt kräsen med mat och det är MYCKET jag inte äter och det börjar faktiskt kännas som en belastning ibland men det är tyvärr inte mycket jag kan göra för att påverka det.

Genomgående när det gäller mitt liv så har jag svårt att följa direktiv och det gäller även recept. Jag är fullständigt inkapabel till att följa ett recept helt och fullt, jag måste pilla och ändra lite, även om det bara är småsaker. Ibland blir det chokerande bra, då minns jag förstås inte vad jag gjort för att lyckas så bra, men allt som oftast blir det... hrm... bra. Ätbart iallafall. ;)

Jag uppskattar att laga mat från grunden och försöker undvika halvfabrikat så gott det går även om jag får erkänna att det sista halvåret verkligen varit ett lågvattenmärke när det gäller matlagning i detta hushåll. Det har släppts in allt från färdiga panpizzor (finns det något äckligare) till färdig potatisgratäng. Den senare visserligen ganska god men tittar man på innehållet så inser man rätt snabbt att det innehåller både det ena och andra som varken bör eller behöver vara där. Men jag försöker intala mig själv att det kommer bli bättre igen när bebisen kommer; när orken och matlusten kommer tillbaka.

När jag handlar så blir det övervägande ekologiska och rättvisemärkta varor och jag funderar en hel del på hur jag ska få det att gå ihop ekonomiskt nu när jag ska försöka leva snålt för att spara föräldradagar. För ekologiskt är ju definitivt inte det samma som ekonomiskt, tyvärr. Men det ordnar sig nog.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0